Boşluğa Dokunmak / Touching The Void

Merhaba arkadaşlar. Birkaç gün önce, linkini aşağıda sizler ile paylaşacağım “Benim Dikey Dünyam” isimli facebook sayfasında, ADVENPORT sitesinden  En İyi Dağcılık & Tırmanış Belgeselleri” başlıklı bir alıntı paylaşmıştım. Yazım içerisinde tekrar paylaşırım.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Sitenin en iyi dağcılık & tırmanış belgeselleri başlıklı yaptığı bu sıralamada liste başı “Boşluğa Dokunmak / Touching The Void “ filmi. Aslında film demek, sitenin de başlığında yazdığı gibi çok doğru olmaz. Çünkü bire bir gerçek bir hikâyeden, olayın kahramanlarının ağzından yapılan anlatım ile kurgulanmış ve belgesel tarzında filme çekilmiş.

Benim Dikey Dünyam, Facebook sayfası;


Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Film, 2 genç dağcı olan Joe Simpson ve Simon Yates ‘in Peru’daki 6344 metre yüksekliğinde ki Siula Grande dağının daha önce tırmanılamamış batı cephesine 1985 yılının Mayıs ayında yaptıkları başarılı tırmanışın ve ardından iniş sırasında meydana gelen bir trajediyi ve bu trajediden çıkan müthiş bir varoluş ve hayatta kalma mücadelesini konu alıyor.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Ben filmi ilk kez dün akşam izledim. Ve daha önce niye izlemedim diye de kendi kendime hayıflandım. Burada filmin konusunu size anlatarak seyredeceğiniz filmin heyecanını kesinlikle azaltmak istemem. Ama bu başarılı ve bir o kadar da zorlu geçen tırmanışın sonrasında dağdan inerken Joe Simpson’un düşerek ayağını kırmasıyla tırmanış tam anlamıyla bir trajediye dönüyor.

Tırmanış arkadaşı Simon Yates’in arkadaşı Joe’yi dağdan indirmek için verdiği mücadele ve sonrasında çaresizce iki dağcıyı birbirine ve dolayısıyla hayata bağlayan ipi kesmesiyle Simon kurtulurken Joe için de tam bir mücadele ve hayatta kalma savaşı başlıyor.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Bu ip kesme ve tırmanışçı arkadaşını dağda bırakma konusu dağcılık camiasında uzun yıllar boyunca tartışılıyor. Ama sanırım bu tartışmalara en güzel karşılık olayın kahramanından, hatta bu hayatta kalma mücadelesinin sonunda Joe tarafından arkadaşı Simon’un kulaklarına çadır içerisinde fısıldanıyor.” Ben de olsam aynısını yapar ve o ipi keserdim.”

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Evet, arkadaşlar bu belgesel tadında ki filmi muhakkak izlemelisiniz. Bence sadece dağcılığa meraklı ve bu tip filmlerden hoşlananlar değil herkes izlemeli. Film tırmanışın ötesinde çok şeyler anlatıyor. Öncelikle ne durumda ve hangi şartlarda olursanız olun mücadele etmenin, hayata tutunmak için savaşmanın ne derece önemli olduğu daha güzel anlatılamazdı. Öyle ya ötesi var mı? Ölmemek, hayatta kalmak için savaşıyorsunuz ve pes etmiyorsunuz. Anahtar kelime işte bu, pes etmemek.

Şimdi de sizlere film, filmin 2 kahramanı ve filmin geçtiği dağ hakkında kısa bilgiler vermek isterim.

1985 yılında gerçekleşen bu tırmanış 2003 yılında filme alınıyor. Filmin yönetmeni Kevin Macdonald. Belgesel tarzında çekilen bu film de olayın kahramanları Joe Simpson ve Simon Yates ‘in bire bir anlatımlarına,  Simon’u canlandıran Nicholas Aaron ve Joe’yi canlandıran Brendan Mackey’in oyunculukları eşlik ediyor. Filmin yapımcısı ise John Smithson. Filmin pek çok ödül aldığını da buradan sizler ile paylaşmak isterim.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Tırmanışın kahramanlarına gelirsek. Joe Simpson 13 Ağustos 1960 yılında Malezya, Kuala Lumpur’da dünyaya gelmiş. Arkadaşı Simon Yates’de 1963 İngiltere, Leicestershire doğumlu. İkili birlikte, onları ünlü yapan Siula Grande dağı tırmanışına kadar Alplerde pek çok tırmanışı yine birlikte yapmışlar. Her iki dağcının da yazılı birçok kitabının olduğunu da yine burada belirtmek isterim.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Siula Grande dağı nerede? Diye soranlar için bu dağın Güney Amerika kıtasında ve Peru sınırları içerisinde olduğunu belirtmek isterim. Dağın yüksekliği 6344 metre. İlk tırmanış 28 Temmuz 1936 yılında yine iki dağcı Arnold Awerzger ve Erwin Schneider tarafından yapılmış. Aynı dağın batı yamacı ise pek çok dağcı tarafından denenmesine karşın, 1985 yılına kadar Joe ve Simon tarafından tırmanılmasına kadar çıkılamamış.

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Son olarak sizlere müsaadenizle bir soru sormak isterim. Siz olsaydınız ne yapardınız? O ipi keser miydiniz? Ben mi? Sanırım ben de keserdim…

Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam"

Evet, sevgili dostlarım. Hepinize, hayatınızda hangi zorluklarla karşılaşırsanız karşılaşın pes etmediğiniz ve mücadeleye devam ettiğiniz bir yaşam dileyerek yazıma da konu olan ADVENPORT sitesinin En İyi Dağcılık & Tırmanış Belgeselleri sıralamasının linkini paylaşıyorum.


Bir sonraki yazımda görüşmek üzere hoşça kalın.


Hakkı Şenkeser.

Yorumlar

Yorum Gönder