Kelime anlamı olarak koçluk ”coaching”; birini, bir yerden bir yere götürme, taşıma anlamına gelir. Koçluk, istenen performansa ulaşmak için, koç (coach) ve danışan (coachee) arasında kurulan planlı bir gelişim ilişkisidir.
Kişilerin varolan potansiyelini ortaya çıkararak, ulaşılabilir hedeflere ve olasılıklara odaklanan bir öğrenme ve gelişim sürecidir.
Koçluk, doğru sorular ile kişilerde farkındalık yaratma sanatıdır. Doğru ve güçlü sorular soran yol arkadaşıdır. Problemlerin çözülmesi veya geliştirilmesi gereken faktörler konusunda neler yapılması gerektiğini hazır olarak sunan değil, çözümü doğru sorular sorarak danışanın bulmasını sağlayan, danışanın alışmış olduğu düşünce yapısını zorlayan, farklı bakış açıları yakalamasını ve davranışsal becerilerini geliştirmesini sağlayan yol arkadaşıdır.
ICF (International Coach Federation) ise koçluğu şöyle tanımlar. Günümüzün belirsiz ve karmaşık ortamlarında, kişisel ve mesleki potansiyeli maksimize eden, müşteriyi daha fazla düşünmeye teşvik ederek yaratıcı süreçler içine girmesi için ilham veren, müşteri ile koçun işbirliği içinde olduğu bir ilişkidir. Koçlar her müşterinin yaratıcı, becerikli ve bütün olduğuna inanır.
Bu temel üzerine kurulunca koçun sorumlulukları şunlardır:
Müşterinin ulaşmasını istediği şeyleri keşfetmek, netleştirmek ve uyum sağlamak.
Müşterinin kendini keşfetmesi konusunda onu teşvik etmek.
Müşteri tarafından üretilen çözümleri ve stratejileri ortaya çıkarmak.
Müşteriyi sorumlu ve hesap verebilir tutmak.
Bu süreç, müşterilerin liderlik becerilerini geliştirir ve potansiyellerini ortaya çıkarırken, iş ve özel yaşamlarındaki durumlarını geliştirmelerine önemli ölçüde yardımcı olur.
Koçun Rolü Nedir?
Bireyin veya takımın, başkalarına karşı farkındalığını ve genel farkındalığı arttıran objektif değerlendirme ve gözlemleri sağlar.
Bireyin veya takımın koşullarını tam olarak anlamak için dinler.
Alternatifler ve fırsatları keşfetme, dikkatlice planlama ve karar verme süreçlerinde müşterisine aynalama yaparak yansıtır.
Fırsatları ve potansiyeli görmesi için müşterisini destekler, kişisel gücü ve tutkularıyla orantılı şekilde zorluklara meydan okuması için teşvik eder.
Yeni bakış açılarının ortaya çıkması için farklı şekilde düşünmeye teşvik eder.
Karanlıkta kalmış farklı ve yeni olasılıkları aydınlatmak, alternatif senaryoların oluşturulmasını desteklemek için görülmeyeni görünür kılmaya destek olur.
Gizlilik dahil, koçluk ilişkisinde tüm mesleki sınırları korur ve koçluk mesleğinin etik kurallarına uyar.
Müşterinin Rolü Nedir?
Koçluk gündemini oluşturur.
Başkalarıyla ve kendisiyle ilgili farkındalığını arttırmak için değerlendirmeler ve gözlemler yapar.
Kişisel ve/veya kurumsal başarıyı zihninde canlandırır ve öngörür.
Kişisel kararlar ve eylemler için tam sorumluluk almayı kabul eder.
Olasılıkları düşünme ve yeni bakış açılarını geliştirmek için koçluk sürecinden yararlanır.
Kişisel amaç ve tutkularla uyumlu olacak şekilde cesurca harekete geçer.
Büyük resim düşüncesi ve problem çözme becerileri ile birlikte etkileşime girer.
Koç tarafından sağlanan araçları, kavramları, modelleri ve ilkeleri ele alarak, ileriye yönelik etkili eylemler yürütür.
Kimler Bir Koçla Çalışır?
Yaşamında iyiye yönelik bir değişiklik yapmak, tam potansiyelini eyleme geçirmek isteyen ve bunun için çalışmaya, risk almaya hazır herkes, bir koçla çalışabilir.
Girişimciler, iş sahipleri, profesyoneller ve değişim sürecindeki insanlar ile, gelişime açık şirketler genellikle bir koçla çalışır.
Hakkı Şenkeser.
Yorumlar
Yorum Gönder