Tekstil Kariyer "Kariyer ve İş Bloğu"

Doğa ve Spor, Koçluk, Sağlıklı Yaşam, Kişisel Gelişim, Sosyal Sorumluluk ve gündeme dair yazılar yazıp, sizler ile paylaşımlar yaptığım. Kişisel bloğum, Hakkı Şenkeser “BenimDikey Dünyamdan sonra bugün itibariyle Tekstil Kariyer “Kariyer ve İş Bloğu” başlıklı bloğum da yazılar yazmaya ve sizler ile paylaşmaya başlıyorum.


Tekstil Kariyer Resim 1


Birçoğunuz beni daha çok sosyal kişiliğim, sivil toplum kuruluşları ile olan ilişkilerim, gönüllü faaliyetlerim, dağcılık, maraton koşuculuğu ve fitness gibi spor aktivitelerine olan yakınlığım ile tanıyorsunuz.

Sosyal kimliğimi tanımlayan bu özelliklerimin yanında benim de sizler gibi bir iş kariyerim yani para kazandığım, ailemi geçindirdiğim, gelecek ile ilgili kariyer planları yaptığım ve artık uzmanlık derecesinde tecrübem olduğunu düşündüğüm profesyonel bir iş hayatım yani mesleğim var.

Tekstil sektörünün, İmalat ve otomotiv  sektörlerine yönelik, 22 yılı aşkın süredir devam eden, tekstil ham maddelerinin ön terbiye, boyama, bitim prosesleri, üretim planlama, kalite kontrol, işletme yönetimi ile çalışanların sevk idaresi, performanslarının değerlendirilip ölçülmesi başlıklarında yöneticilik kariyerim var. 


Tekstil Kariyer Resim 2

Son olarak 2000 – 2017 yılları arasında, Endüstriyel İplik Üreticisi Coats Türkiye İplik A.Ş Fabrikasının İplik Boyahane dairesinde Prodüction Supervisor pozisyonunda, Daire Yöneticisi olarak çalıştım.
Tekstil hammaddelerinin, sentetik ve doğal tüm liflerin, ön terbiyesi, boyanması, kalite kontrolü ve bitim işlemlerinden müşteriye ulaşana kadar ki tüm süreçlerde, mesleki bilgi ve tecrübem uzmanlık seviyesinde.

Ham madde yönetimi, üretim planlama, tekstil boyar madde ve yardımcı kimyasalları, boyama metotları, makine parkı, proses yönetimi, renk analizi konularındaki teknik bilgim. Yalın üretim araçları ile sürekli iyileştirme (5S, Kaizen, TPM, 6 Sigma) hedef takibi, raporlama, sunum, proje yönetimi, çalışan performans yönetimi ve değerlendirmesi, eğitim koçluğu, kalite dokümantasyonu ve çalışma talimatlarının hazırlanması, işçi sağlığı ve iş güvenliği başlıklarında ki mesleki bilgi ve tecrübem de yine uzmanlık seviyesinde. 


Tekstil Kariyer Resim 3

Çalıştığım kurumlarda, yalın üretim araçları ve 6 sigma gibi, sürekli iyileştirme metotlarını kullanarak, verimlilik ve maliyet girdilerinde iyileştirme sağlayacak projelerde yer aldım.
Verimlilik artışı, imalat kaynaklı hataların azaltılması, proses, çalışan ve makine verimliliklerinin arttırılması, performans değerlendirme, işçi sağlığı ve iş güvenliği, eğitim, koçluk, İSO kalite yönetim sistemleri, İSO KYS dokümantasyonu ve iç tetkik, çalışan bağlılığı, takım çalışması ve kurumsal sosyal sorumluluk başlıklı insan kaynakları projelerinde liderlik üstlendim. MS Office programlarının etkin kullanımı, analiz etme, süreç ve proje yönetimi, raporlama becerileri diğer yetkinliklerim arasında.
Konu ile ilgili olarak;

• ISO 9001- 2008 Kalite Yönetim Sistemleri Eğitimi,
• ISO 9001 – 2015 KYS Güncelleme Eğitimi,

• ISO 19011 Kalite Sistem Denetçisi, İç Tetkikçi Eğitimi,
• ISO 9001- 2008 Kalite Yönetim Sistemleri Dokümantasyon Hazırlama Eğitimi,

• ISO 16949 Otomotiv Kalite Yönetimi Kapsamında APQP-Versiyon 2 & Hata Türü ve Etkileri Analizi ( Proses FMEA ) Versiyon 4 Eğitimi,
• TS-EN-ISO 14000 ve 14001 Çevre Yönetim Sistemleri Eğitimi,

• SA 8000, IQNet SR 10 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi Eğitimi,
• İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi OHSAS 18001 kapsamında İş Güvenliği Analizi / JSA ( Job Safety Analysis) dokümanlarının hazırlanması ve eğitimlerinin verilmesi.

• MSDS, Malzeme Güvenlik Bilgi Formlarının (Material Safety Data Sheet) hazırlanması ve eğitimlerinin verilmesi
• İSO 26000 Kapsamında IQ Net SR10 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi ve İnsan Kaynakları Yönetimi

• Koçluk ve Etkili İletişim Teknikleri
• Eğiticinin Eğitimi ve Eğitim Psikolojisi

• Problemlerin tespiti ve sürekli iyileştirmeye yönelik, yalın üretim araçları (Kaizen, 5S, TPM, Değer Akış Haritalama) ve 6 Sigma eğitimleri alıp bu eğitimlerimi de sertifikalandırdım.
Coats Türkiye üst yönetimin isteği ve desteği ile çalıştığım kurumun, IK projelerine destek verdim ve bu projelerde liderlik üstlendim. Çalıştığım kuruma bu başlıklarda;

• Kurum içi motivasyonun ve çalışan bağlılığının arttırılması için kurum içi sosyal kulüplerin kurulması ve yönetimi.
• Pozitif takım çalışmasına yönelik projelerin yönetilmesi.

• Diversity (Çeşitlilik) projesi kapsamında Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) ile cinsiyet eşitliği projesinin yönetimi.
• Kurum içinde, Kızılay Kan Bağışı etkinliği kapsamında 120 Coats Türkiye çalışanı proje kapsamında kan bağışladı.

• KSS projesi kapsamında, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV), AKUT, Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), Kanserli Çocuklara Umut Vakfı (KAÇUV) ile çalışanlarımızı bir araya getirerek kurum olarak sosyal sorumluluk projeleri içerisinde yer aldık.
Aktif olarak Sosyal Sorumluluk Projelerinde yer almaya devam ediyorum. Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfın da (TEGV) çocuklara eğitmenlik yapıyorum.


Tekstil Kariyer Resim 4

Uzun yıllara dayanan bu mesleki tecrübenin başlangıcı yani tekstil sektörüne ilk adımımı atmam meslek lisesi yıllarına dayanıyor. Daha okul yıllarımda önce stajyer olarak, 1990 yılında Ete Mensucat’da düz boya, emprime baskı, varyant baskı tecrübesi ile tekstil sektörüne ilk adımımı attım.

1994 yılında ise ilk profesyonel iş tecrübem olan Rekor Dokumacılık fabrikasında çalışmaya başladım. İplik ve kumaş boyahane tesisinde 3,5 sene boyahane vardiya amirliği yaptığım süre boyunca tekstil ham maddelerinin boyanması konusunda iyi bir tecrübeye sahip oldum.

Vatani görevimi yapmak için ayrıldığım ilk işim özellikle iplik boyahaneciliği konusunda iyi bir tecrübe kazanmama vesile olmuştur.

Askerlik sonrasında ise, bu sefer ki adresim 1999-2000 yılları arasında Özçelikler Tekstil fabrikasıydı. Boyahane, boyama teknolojisi konusunda ki tecrübem sebebiyle beni iplik boyahanesinde görevlendirmek için görüşmeye çağıran yöneticiler sevk idare konusunda ki yetkinliklerim sebebiyle işletme müdür yardımcılığı pozisyonunda, dokuma, kalite kontrol ve büküm dairelerinin imalatlarının takibi, sevk idaresi görevinde çalışmamı istediler.

Dokuma ağırlıklı tekstil sektörü tecrübesiyle geçen bu bir senenin ardından 2000 yılının hemen başında Uluslar arası bir firma olan Coats Türkiye İplik fabrikasının boyahane dairesinde çalışmaya başladım.

Coats Türkiye’de neredeyse 18 yıla yakın devam bu eden çalışma hayatım süresince sektördeki tüm sentetik ve doğal, tekstil lif ve ham maddelerinin boyanması konusunda uzmanlık seviyesinde bir tecrübeye sahip oldum.

İplik, çile, bobin, elyaf, ön terbiyesi, boyanması ve bitim işlemlerinde; Boya, kimyasal, metod, renk ölçümü, ilave verme, proses bilgisi, planlama, makine parkı ve sevk idare konusunda ki tecrübenin yanına İmalat ve üretim hedeflerin takibi, raporlanması, çalışan yönetimi ve performans değerlendirmesi, kalite, yalın üretim araçları ve 6 sigma metodolojisini kullanarak çalışan ve makine verimlilik artışı projeleri ile sürekli iyileştirme faaliyetleri konusunda tecrübe sahibi oldum.

Bu bilgi birikiminin yanına, okumayı, araştırmayı ve yeni şeyler öğrenmeye olan açlığımın etkisi ile olsa gerek sektörü ve gündemi de takip ederek öğrendiklerimi paylaşmak amacıyla yazmaya başladım. Kalite dokümanları, çalışma talimatları, iş tanımları ile başlayan mesleki teknik yazarlığım proses eğitim notlarının hazırlanması ve bu eğitim notları üzerinden çalışanlara eğitim verilmesiyle devam etti.

Üretimde insanlar ile çalışıyor olmanız iletişim becerilerinizin de artmasını sağlıyor. Hele bir de bu yetkinliklerinizi sosyal tarafınız ile birleştirdiğinizde ister istemez kurumun da sizden beklentileri artıyor. Çalışan bağlılığı, kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve yönetilmesi, kurumsal sosyal kulüpler, sivil toplum kuruluşları ile olan ilişkiler uzun yıllar boyunca çalıştığım kuruma, mesleki ve teknik katkımın dışında katkı sağladığım, benimde özellikle insan kaynakları ve iletişim becerileri konusunda çok daha fazla gelişim göstermemi sağladı.

Şöyle bir geriye dönüp bakıyorum da. Tamı tamına tekstil sektöründe geçen 22 sene.

Evet, sevgili dostlar. Belki biraz öz geçmiş yazısı gibi oldu. Ama sanırım bu satırlar, Tekstil Dünyası başlıklı bloğumda niçin yazmak istediğimi fazlasıyla anlatmış ve konu ile ilgili yetkinliğime de işaret etmiştir.

Tekstil üzerine tecrübelerimi paylaşmak, gündemi ve yeni teknolojileri takip etmek bu sayede daha çok okuyarak ve araştırma yaparak hem mesleki becerilerimi daha çok geliştirmek hem de sektöre ve sektöre yeni girecek genç kardeşlerimizin mesleki gelişimlerine de katkı sağlayabilmek için hem yazmaya ve faydalı bilgileri paylaşmaya devam edeceğim.

Bir yandan Hakkı Şenkeser “Benim Dikey Dünyam ile insana ve yaşama dokunmaya devam ederken bir yandan da Tekstil Kariyer isimli bloğumda kariyer ve iş konuşmaya devam edeceğiz.

Bir sonraki yazımda görüşmek üzere hoşça kalın.

Hakkı Şenkeser.

Yorumlar