Merhaba Sevgili Arkadaşlarım ve çok değerli Hakkı Şenkeser “Benim DikeyDünyam” başlıklı blog takipçilerim.
Yaklaşık 25 yılı bulan profesyonel kariyerimin tüm süreçlerinde hem mavi yaka hem de beyaz yaka pozisyonunda sayısız işe alım mülakatı ve işe alım yaptım. Bir işletmeye yön veren, onu başarı yada başarısızlığa götüren en önemli öğenin insan gücü ve emeği olduğunu çok iyi biliyorum.
Hangi ölçekte ve iş kolunda olursa olsun, işletmeniz için iş gücü bulma ve seçme bir işletmenin insan kaynakları yönetiminde en zor ve en önemli iştir. Seçim işi doğru yapıldığı takdirde bundan hem iş gören hem de işletme kazanç sağlayacaktır. Aksi durumda yapılan yanlış secimler işletmeye, iş gücü kaybı, zaman kaybı, kalitesiz üretim ve nihayetinde para ve müşteri kaybı olarak dönecektir.
İşletmede açık bir pozisyon doğduğunda gerçekten dışarıdan eleman almaya gerek var mı? Doğru kişi içeride çalışıyor olabilir mi? İş İlanı nasıl olmalıdır? Açık pozisyon için test ya da simülasyona ihtiyaç var mı? Mülakatta dikkat edilmesi gereken konular nelerdir? İşe alımdan sonra deneme süresinde adayı öylece bırakmak ve gözlemlemek yeterli mi? Tüm bu soruların yanıtları ile ilgili olarak Hakkı Şenkeser “Benim DikeyDünyam” başlıklı bloğumun Tekstil Kariyer başlığı altında yazılarımı sizler ile paylaşacağım.
İlk olarak mülakat ve işe alım süreçlerinde çok fazla telafuz edilen kariyer sitelerinde çokca gecen bazı terimlere ve karşılıklarına bakmaya ne dersiniz?
Mülakat ve İşe Alım Süreçlerine Ait Teknik Terimler
Adanma (committment)
Kişinin işine ve organizasyonuna tutku derecesinde
bağlanması ve amaçlar için özverili bir şekilde istekle çalışmasıdır.
Analitik düşünme (analytical thinking)
Bir sorunu çözmek için bilgileri ayrıştırarak ve
sorunun alt unsurlarına inerek sonuç çıkarma şeklindeki sistematik düşünme
tarzıdır.
Bağlılık (loyalty)
İşlerin olumlu veya olumsuz gittiği durumlarda çalışma
arzusunu kesintisiz destekleyen zihinsel ve duygusal bir süreçtir.
Balanced Scorecard (dengeli sonuç kartı – kurum karnesi)
Yöneticilere uzun dönemli stratejik hedeflerin kısa
dönemli eylemlere dönüştürülmesinde aşamalı bir yaklaşım ile yol gösteren ve
sonuç olarak stratejik kararlar ile uygulamaları bütünleştiren yeni bir yönetim
sistemidir
Başvuru formu (application form)
Bir adaydan şirketin almak istediği spesifik bilgileri
derlemek üzere şirkete özgü olarak hazırlanmış bir bilgi formu
Beceri geliştirmeye yönelik eğitimler (skill based training)
İletişim, etkili sunuş, dinleme, karar alma, sorun
çözme, liderlik, motivasyon, toplantı yönetimi, takım oluşturma, çatışma
yönetimi gibi konular katılımcı merkezli ve uygulama ağırlıklı olarak verilen
eğitimlerdir
Benchmarking (Kıyaslama)
Bir organizasyonun kendini değerlendirerek,
rakiplerini, iş ortaklarını, diğer sektörlerdeki başarılı örnekleri
inceleyerek, iç ve dış pazarlardaki uygulamaları araştırarak ve en iyi
uygulamaları örnek alarak zayıf olduğu yönleri geliştirmesidir.
Bilgi için ödeme (pay for knowledge)
Çalışana, görevi ile ilgili yeni bilgi ve beceriler
elde etmesine bağlı olarak belirlenen ek bir ücretin ödenmesidir.
Bilgilendirmeye yönelik eğitim (knowledge based training)
Ürün bilgisi, imalat teknikleri, hizmet prosedürleri,
pazar bilgisi, şirket politikaları, muhasebe ilkeleri ve uygulamaları, mali
analiz teknikleri, dış ticaret, vergi mevzuatı gibi konularda yapılan sınıf
eğitimleridir.
Bir defalık primler, (lump sum bonus)
Çalışanların başarılarının şirketin başarısının bir
parçası olduğunu göstermek amacıyla ve performansa dayalı olarak bir defalık
yapılan nakit ödemelerdir.
Çalışan için hisse senedi sahipliği planı (ESOP: Employee Stock Ownership
Plans )
Çalışana şirketin sahipliğinin bir kısmının verilmesi
ve onların da kârlılık ve performans artışından doğrudan etkilenmesinin
sağlanmasıdır.
Çalışma grubu, (work group / work team)
Üyeleri, genellikle bilgiyi, en iyi uygulamaları veya
bakış açılarını paylaşmak ve her bireyin kendi sorumluluk alanındaki
performansını nasıl gerçekleştireceğine karar vermek için birbirleriyle ilişki
kuran takımlardır.
Cam Tavan (glass ceiling)
Bir organizasyonda kadınların ve azınlıkların üst
yönetim basamaklarına çıkmasını engelleyen görünmeyen duvar.
Çatışma, (conflict)
İki ya da daha fazla insanın ya da grubun aynı anda
aynı yeri ya da kaynağı kullanmaya teşebbüs etmesi sonucu ihtiyaçların, çıkarların
veya isteklerin birbiriyle çelişmesi ile ortaya çıkan anlaşmazlık, savaş, duygusal gerilim veya çarpışmadır.
CV
Curriculum Vitae'nin kısaltılmışıdır. Curriculum Latin
kökenli bir kelime olup “Koşu”, “Çerçeve”, “Döngü” anlamına gelir. Vitae ise yine
Latince kökenli bir kelime olup “Hayat” demektir. Curriculum Vitae ise günümüz
iş hayatında özgeçmiş anlamında kullanılmaktadır.
Danışmanlık (counselling)
Bir yöneticinin çalışanına iş performansını etkileyen
kişisel sorunlarını tanımlaması ve üstüne gitmesi için yardım etme, destekleme
sürecidir.
Değer Zinciri Analizi, (value chain analysis)
Bir organizasyonun kendi içindeki güçlü ve zayıf
yönlerini sistematik olarak tanımlamak ve analiz etmek için kullanılabilecek
bir çerçevedir.
Değerlendirme Merkezi, (assessment center)
Genellikle yönetim görevlerine başvuran ya da
yükseltilecek olan adayların yerine getirmesi istenen bir dizi simülasyon,
egzersiz ve görevden oluşan ve belirli bir zaman dilimine yayılan bir seçme ve
değerlendirme sürecidir.
Değerler, (values)
Bir organizasyonda çalışanların bireysel ve kolektif
olarak üstün gördükleri, yücelttikleri, önemli ve değerli bulduklarının
tümüdür.
Durumsallık, (contingency)
Yönetici ya da liderin çalışanların olgunluk düzeyine,
yani bilgi ve beceri ve tutumlarına bağlı olarak tarzını değiştirmesi ve duruma
göre; eğitici, koç, mentor ya da kaynak olarak liderlik etmesidir.
Eğitim ihtiyaç analizi, (training needs analysis)
Çalışanların hangi bilgi, beceri ve tutum eksikliği
içinde olduğunu ve bu açığın nasıl ve ne zaman kapatılabileceğini sistematik
olarak incelemektir.
Eğitim politikası, (training policy)
Çalışanların organizasyon içinde ya da dışında
katılacağı eğitim ve geliştirme etkinliklerinin “kuruma özgü” gerekçelerinin
yazılı ya da sözlü açıklamasıdır.
Eğitim yönetimi (training administration / management)
Organizasyonun insan kaynaklarının belirlenecek
vizyon, misyon, amaçlar, uzun dönem planlar ve stratejiler doğrultusunda
eğitilmesi ve geliştirilmesi için uygun eğitim politikasının belirlenmesi,
eğitimin planlanması, eğitimin organizasyonu, eğitim bütçesinin belirlenmesi ve
eğitimlerin etkinliğinin değerlendirilmesi çalışmalarının tümüdür.
Eğitim, (training)
Organizasyonlarda işe alınan insanların işlerini
etkili bir şekilde yapabilmeleri için sahip olmaları gereken bilgi, beceri ve
tutumların onlara verilmesidir.
Eğitimin transferi
Eğitimde edinilen bilgi, beceri ve davranışların iş
yaşamında kullanılmasıdır.
Eleman seçme, (recruitment / selection)
Yetenekleri, becerileri ve ilgileri organizasyonun
ihtiyaçlarına en uygun olan adayların sistematik bir şekilde belirlenmesi
çalışmalarıdır.
Empati, (empathy)
Başkalarının duygularını sezmek, bakış açılarını anlamak
ve endişeleriyle etkin bir biçimde ilgilenmektir.
Entelektüel kapital, (intellectual capital)
Bir organizasyonun çalışanları, müşterileri ve
tedarikçileri gibi tüm insan kaynaklarının sahip olduğu, değere
dönüştürülebilen ve rekabetçi üstünlük sağlayan bilgidir
Ergonomi, (ergonomy)
Çalışanın fiziksel özellikleri ile işin fiziksel
ortamı arasındaki etkileşimin ve uyumun incelenmesidir.
Esnek çalışma programları, (flextime programs)
Aile, eğitim ya da sağlık gibi nedenlerle alışılmış iş
gün ve saatlerine uyum sağlamakta zorluk yaşayanlar için normal sekiz saatlik
çalışma gününde bazı değişiklikler getirmektir.
Etik anlayış, (ethical approach)
Aklın ve sağduyunun yönlendirdiği görüşleri izlemek,
yerleşik, toplumsal ve ahlak kurallarına saygılı davranmak ve bu amaçla kişisel
istek ve çıkarlardan özveride bulunmaktır.
Eylem planı, (action plan)
Kısa dönem içinde nelerin yapılması gerektiğini,
bunları kimlerin, ne zaman, nerede ve nasıl yapacağını, yürütme sorumluluğu ve
onay yetkisinin kimlerde olduğunu, kime bilgi verileceğini ve kimlerden destek
isteneceğini belirten kararlar dizisidir.
Farklılıkların yönetimi, (managing diversity)
Yaş, cinsiyet, din, inanç, kişilik gibi yönleriyle
farklı insanları etkili bir şekilde yönetmek için planlanan ve uygulanan
kurumsal sistemlerin; farklılığın yararlarını en üst düzeye çıkarırken,
sorunlarını ve sakıncalarını en alt düzeye indirecek şekilde kurulmasıdır.
Göreve ilişkin roller, (position oriented roles)
Bir takımın amacına ulaşması için takım liderinin ve
üyelerinin ne yapmaları gerektiği ve takımın işinin ne olduğu ve niçin
yapıldığı ile ilgili rollerdir.
Grup, (group)
Belirli konularda ortak değerleri paylaşan ve
toplumsal rolleri, gelişmiş ilişkileri ve beklentiler sistemi ile birbirine
kenetlenen insan topluluğudur.
Hedeflerle yönetim, (management by objectives)
Yönetici ile çalışanının karşılıklı görüşerek hedef
belirlemesini ve belirli hedeflerin elde edilmesine dayalı olarak çalışanın
değerlendirilmesini içeren bir yönetim ve performans değerlendirme
yaklaşımıdır.
İletişim, (communication)
İnsanlar arasında bilgi, haber, duygu ve düşüncelerin
alınıp verilmesini sağlayan ve etkili olduğunda güveni, anlayışı, paylaşımı,
ortak yaşamı kolaylaştıran iki yönlü bir süreçtir.
İnsan kaynakları planlaması, (human resources planning)
Bir organizasyonun gelecekteki hedeflerine etkin bir
biçimde ulaşabilmesi için ihtiyaç duyacağı insanların sayısının ve
niteliklerinin önceden belirlenmesine ve bu ihtiyacın nasıl ve ne düzeyde
karşılanabileceğinin saptanmasına ilişkin faaliyetlerin tümüdür.
İnsan kaynakları yönetimi, İKY (HRM- human resources management)
bir organizasyondaki insan kaynaklarının iç ve dış
gelişmelere uygun olarak ve etkili bir biçimde oluşturulması, geliştirilmesi ve
kullanılması amacıyla gözden geçirilmesine, yapılandırılmasına ve
değerlendirilmesine ilişkin tüm çalışmalardır.
İş analizi, (job analysis)
İşi oluşturan unsurların çözümlenmesi yoluyla işin
etkin yapılmasında belirleyici olan faktörlerin ortaya konulmasıdır.
İş basitleştirme, (job simplification)
Kişinin yapması gereken işlerin sayısını azaltarak
görev etkinliğini artırmayı amaçlayan, işleri; basit, tekrarlı, standart hale
getirerek eğitim ve beceri geliştirme ihtiyacını ortadan kaldıran bir süreçtir.
İş değerleme, (job evaluation)
Bir işin değerinin ölçülmesi için kullanılan yönetsel
bir prosedürdür.
İş ekibi, (task force)
Belirli bir amacı elde etmek için sorumluluk alan
birbirleriyle bağlantılı insanların oluşturduğu biçimsel iş gruplarıdır.
İş genişletme, (job enlargement)
Bir dizi görevi
yeni, daha kapsamlı ve daha ilginç bir iş haline getirmek için birleştirmek ve
bir çalışana birden fazla işin sorumluluğunu vermektir.
İş gerekleri, (job spesifications)
Bir çalışanın işinin temel unsurlarını başarılı bir
şekilde yerine getirebilmesi için mutlaka sahip olması gereken niteliklerin en
önemli olanlarını belirten bir liste.
İş rotasyonu, (job rotation)
Çalışanın yerine getirdiği değişik işlerin sayısını
artırmak ve motivasyonu sağlamak amacıyla sistematik olarak çalışanı bir işten
başka bir işe (bir görevden diğer bir göreve) geçirmektir.
İş stresi, (job stress)
Organizasyonlarda işle bağlantılı olarak yaşanan
gerilimler, endişe ve kaygılardır.
İş tanımı, (job description)
Bir işin içerdiği görevlerin, sorumlulukların ve iş
özelliklerinin listesidir.
İş tasarımı, (job design)
Belirli bir işin nasıl yapılacağının ve başarılı
olması için hangi görevlerin yerine getirilmesinin gerektiğinin
tanımlanmasıdır.
İş tatmini, (job satisfaction)
Bir çalışanın yaptığı işin ve elde ettiklerinin
ihtiyaçlarıyla ve kişisel değer yargılarıyla örtüştüğünü ya da örtüşmesine
olanak sağladığını fark etmesi sonucu yaşadığı bir duygudur.
İş zenginleştirme, (job enrichment)
Sorumluluk alma, fark edilme, takdir edilme kişisel
gelişim ve büyüme, öğrenme ve başarma duyguları gibi yüksek düzeyde motivasyon
sağlayan faktörleri işin yapısı içinde bir araya getirmeyi amaçlayan iş
tasarımı sürecidir.
İşgören
Personel, işçi, çalışan, bir işletmede çalışan kişi.
Kariyer basamakları (career stages)
Bir çalışanın iş yaşamı boyunca geçirdiği ve
araştırma, yerleşme, orta kariyer, geç kariyer ve iniş şeklinde isimlendirilen
beş kariyer aşaması
Kariyer geliştirme, (career development)
İnsanların iş yaşamları boyunca kariyer amaçlarına
ulaşabilmeleri için yürüttükleri uyum sağlama, yetkinlik, yeterlilik ve kişilik
geliştirme gibi tüm eylemler ve faaliyetlerdir.
Kariyer planlama, (career planning)
Kişinin bilgi, beceri, ilgi, değer yargıları ve güçlü
ve güçsüz yönlerini değerlendirmesi, organizasyon içi ve dışı kariyer
olanaklarını tanımlaması, kendisi için kısa, orta, uzun dönemli hedefler
saptaması, eylem planlarını hazırlaması ve bunları uygulaması sürecidir.
Kariyer yönetimi, (career management)
İnsan kaynakları planları ile sistemin
bütünleştirilmesi, kariyer yollarının belirlenmesi, kariyer bilgisinin
artırılması için açık işlerin duyurulması, çalışanların performanslarının
değerlendirilmesi, astlara kariyer danışmanlığı yapılması, iş deneyimlerinin
artırılması ve eğitim programlarının düzenlenmesi faaliyetlerinin tümüdür.
Kariyer, (career)
Bir insanın yaşamı boyunca süren işle ilgili
deneyimlerinin tümüdür.
Katılımcı yönetim, (participative management)
Çalışanların kendi işlerinin günlük etkinliklerini
daha fazla denetleyebilmelerine olanak veren bir yönetim anlayışıdır.
Kazanç paylaşımı, (gain sharing)
Bir birimdeki yöneticilerin ve çalışanların takım
olarak çalışmasını özendirmek amacıyla önceden belirlenen performans
hedeflerine ulaşıldığında elde edilen kazançla orantılı olarak
ödüllendirilmesidir.
Koçluk, (coaching),
Bireyleri veya takımları sonuçlara ulaştırmak için
yetkilendiren, geliştiren ve cesaretlendiren uygun ortam ve koşulları yaratan yönetsel
bir eylemdir.
Küçülme, (Downsizing)
İşletme yönetiminin bilinçli ve proaktif olarak aldığı
kararlar ve uyguladığı stratejiler ile çalışanların sayısını, maliyetleri,
işleri ve süreçleri azaltması sürecidir.
Kurum kültürü, (corporate culture)
Bir vizyon ve misyon etrafında toplanan insanların
sahiplendikleri belirli bir inanç ve değerler sistemidir.
Lider, (leader)
Organizasyonlarda insanların gayretlerini, belirlenen
amaçları gerçekleştirmek üzere birleştiren, harekete geçiren, bütün yeteneklerini
ortaya koymalarını sağlayan ve onları etkili biçimde yönelten kişidir.
Mentor, (mentor)
Daha az deneyimli bir çalışanın gelişmesi için ona
yardım eden deneyimli ve kıdemli bir çalışan ya da yönetici
Mentoring (akıl hocalığı)
Kişisel ve profesyonel gelişime yardımcı olmak üzere
deneyimlerini, uzmanlıklarını ve düşüncelerini birbirine aktaran iki insan
arasındaki bir yardımlaşma ve paylaşma ilişkisidir
Misyon, (mission)
Bir organizasyonun varlık nedeninin; müşterileri,
karşılanan ihtiyaçları ve kullanılan teknolojiyi de belirtecek şekilde bir
cümle ile ifade edilmesidir.
Motivasyon, (motivation)
Belirli bir eylemi yerine getirmek için bir insanın
bazı içsel ve dışsal faktörlerden aldığı güçle coşku, canlanma, davranışlarda
kararlılık göstermesi ve davranışlarını yönetmesidir.
Mülakat, (interview)
Genellikle 20 ile 40 dakika arasında süren, yüz yüze
görüşme şeklinde gerçekleşen ve çoğunlukla bir karara varmak amacıyla gerçekleştirilen
bir iletişim ortamıdır.
Öğrenme, (learning)
İnsanların işlerini etkin bir şekilde yapabilmek için
ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve tutumları elde etmeleridir.
Organizasyon
Otak bir görevin tanımlanması veya bir amacın
gerçekleştirilmesi için bireysel çabalarını sistematik ve bilinçli bir şekilde
birleştiren insanlar topluluğudur.
Organizasyon, (organization)
Büyük bir kısmı yüz yüze ilişki içinde bulunmayan çok
sayıda insanın karşılıklı olarak üzerinde anlaşmış oldukları amaçlarının
bilinçli ve sistematik olarak geliştirilmesi ve gerçekleştirilmesi için
aralarında kurdukları düzenli ilişki biçimi ve yüklendikleri karmaşık görevler
topluluğudur.
Organizasyonel öğrenme, (organizational learning)
organizasyon
içinde ortak bir amacı gerçekleştirmek için birlikte çalışan insanların
yaptıkları işleri daha iyi anlamalarını ve sonuçta daha etkili olmalarını
sağlamak için gerekli olan yeteneklerin geliştirilmesi ve yeni ve yararlı
bilginin tanımlanması, elde edilmesi ve uygulanması sürecidir.
Örgüt
Merkezinde, saptanmış ortak bir amacı gerçekleştirmek
üzere bir araya gelmiş insanlar bulunan, mali ve maddi kaynaklar ile donatılan
ve hukuksal bağlarla da hiyerarşik ilişkileri saptanan canlı, dinamik ve sosyal
bir yapı, bir sistemdir.
Oryantasyon, (orientation)
yeni çalışanlara organizasyonu ve kendi iş birimlerini
tanıtmak ve işe alıştırmak için gerçekleştirilen aktivitelerdir.
Outdoor training
Çoğunlukla; kendine güven, takım çalışması, iletişim,
liderlik gibi konulara odaklanan, açık alanlarda gerçekleştirilen ve deneyerek
öğrenme yaklaşımına dayanan özel eğitimlerdir.
Outplacement, (dışarıdan işe yerleştirme)
İşten çıkarılanlara ya da ayrılanlara yeni iş bulma
yeteneklerini artıracak şekilde destek olmak, bağlantılar oluşturmak, eğitimler
vermek ve danışmanlık yapmaktır.
Outsourcing (dış kaynak kullanımı)
ir organizasyonun kendi kaynaklarına ve çalışanlarına
dayalı olarak yürüttüğü bir etkinliği, dış kaynakların “stratejik iş ortaklığı”
yoluyla organizasyon dışında gerçekleştirmesi, bazı fonksiyonlarını o alanda
uzmanlaşmış ve etkinliğini kanıtlamış kişi ya da kuruluşlara yönlendirmesi
uygulamasıdır.
Performans anlaşması, (performance agreement)
Yönetici ve çalışanın hedefleri, engelleri ve bunların
aşılması için gerekenleri görüşüp karara bağladıkları ve çalışanın yüksek
performans için kendini işe adama yönünde taahhütte bulunmasıdır.
Performans değerlendirme, (performance evaluation/assessment/review)
Organizasyonda çalışanların amaçlara ne kadar etkin ve
verimli bir şekilde ulaştıklarının biçimsel olarak ölçülmesi ve
değerlendirilmesi sürecidir.
Performans için ödeme, (pay for performance)
Çalışanlara bireysel performanslarına göre ödeme
yapılması veya çalışanın performansa yaptığı katkı ile orantılı olarak
ödüllendirilmesidir.
Performans standartları, (performance standards)
bir fonksiyonun ya da görevin, beklentileri
karşılaması veya aşması için ne düzeyde yerine getirilmesi gerektiğini
tanımlayan yazılı ifadelerdir.
Performans yönetimi sistemi, (performance management system)
Gerçekleştirilmesi beklenen kurumsal amaçlara
ve bu yönde çalışanların ortaya koyması gereken performansa ilişkin ortak bir
anlayışın organizasyonda yerleşmesi ve çalışanların bu amaçlara ulaşmak için
gösterilen ortak çabalara yapacağı katkıların düzeyini artırıcı bir biçimde
yönetilmesi, değerlendirilmesi, ücretlendirilmesi, ödüllendirilmesi ve
geliştirilmesi sürecidir.
Performans, (performance)
Amaçları elde etmenin etkinlik düzeyi ve
verimliliğidir.
Reengineering (yeniden yapılanma)
İş süreçlerinin daha etkin olmasını ve son ürün ya da
hizmetlerin kalitesinin iyileştirilmesini sağlamak üzere gözden geçirilmesi ve
yeniden tasarlanmasıdır.
Rehberlik, (coaching/guidance)
Bir tarafın ya da her iki tarafın becerilerinin ve
performansının geliştirilmesi ve zenginleştirilmesi için uygun bir ilişkiler
ortamı oluşturma sürecidir.
Sistem analizi, (system analysis)
Aralarında ilişkiler bulunan insanların, birimlerin
veya işlerin birbirleriyle etkileşimlerini belirleyerek bunları bir bütün
olarak incelenmesidir.
Sistem, (system)
Aynı amacın gerçekleştirilmesine katılmak veya katkıda
bulunmak üzere karşılıklı etkileri birleşen bağımsız ve aktif bireyler,
parçalar veya birbirleriyle bağlantılı olan süreçler topluluğudur.
Strateji belirleme, (strategy formulation)
Bir organizasyonun misyon ve amaçlarını tanımlayarak,
dış fırsatları ve tehlikeleri değerlendirerek ve kendi güçlü ve zayıf yönlerini
inceleyerek belirli bir stratejik yön üzerinde karar vermesi sürecidir.
Strateji uygulama, (strategy implementation)
Bir organizasyonun seçtiği stratejiyi yaşama geçirmek
için kaynaklarını tahsis etme ve yapılarını harekete geçirme sürecidir.
Stratejik amaçlar, (strategic goals)
Bir organizasyonun beş ile yirmi beş yıl arasındaki
bir sürede izleyeceği yönü belirleyen ve organizasyon çapında bilinen ve
paylaşılan amaçlar
Stratejik insan kaynakları planlaması, (strategic human resources planning)
İnsan kaynakları planlaması çalışmalarını
organizasyonun stratejik yönelimleri ile ilişkilendirme ve uyumlaştırma
sürecidir.
Stratejik yönetim, (strategic management)
Bir organizasyonun iç ve dış çevresinin ve bunların
birbirleriyle ilişkilerinin analiz edilmesi ve buradan organizasyonun uzun
dönemli amaçlarına ulaşabilmesi için uygun davranış biçimlerinin belirlenmesi
ve uygulanması sürecidir.
Stres mülakatları, (stress interview)
İş başvurusunda
bulunan bir adayın baskı altında dengesini nasıl koruduğunu, uyum yeteneğini ve
beklenmeyen olaylar karşısında kendisini nasıl toparladığını görmek amacıyla
bilinçli olarak bir stres ortamı yaratan görüşme sürecidir.
Süreç tasarımı, (process design)
bir ana işi tanımlamak, bu tanıma göre faaliyetleri
düzenlemek ve ilişkileri belirli şekillerde kurmaktır.
Sürece ilişkin roller, (process oriented roles)
Takım üyelerinin kişisel ve sosyal ihtiyaçlarının
takım uyumunun sağlanmasına katkıda bulunacak şekilde karşılanması ile ilgili
rollerdir.
Takım, (team)
Ortak benimsenmiş ve açık bir amaç etrafında,
belirlenmiş bir dizi görev ve sorumlulukları yerine getirmek üzere benimsenmiş
bir takım üyesinin liderliğini kabul eden uygun büyüklükteki çalışanlar
topluluğudur.
Temel yetkinlikler, (core competencies)
Organizasyonda yaşamanın en temel gereklerini yerine
getirebilmek için ihtiyaç duyulan iletişim ve ilişki kurma, uyum yeteneği ve
çalışma isteği gibi beceriler ve tutumdur.
Toplam kalite yönetimi, (total quality management)
İç ve dış müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerini
karşılamak amacıyla ürün ve hizmetlerin kalitesini ve verimliliğini sürekli
olarak iyileştirmek için yönetimin ve çalışanların yeteneklerini ve
kapasitesini geliştirmeye odaklanmış bir yönetim yaklaşımıdır.
Tutum geliştirmeye yönelik eğitimler, (attitude based trainings)
Olumlu zihinsel tutum, girişken davranış, açıklık,
güvenilir olma, kendini adama, motivasyon, sadakat ve sorumluluk duyma,
yaratıcılık, takım çalışmasına yatkınlık, ortak sahiplenme gibi kişisel tutuma
ilişkin konularda genellikle deneyerek öğrenme yaklaşımı ile deneyimli
eğiticiler tarafından verilen eğitimlerdir.
Yedekleme planlaması, (succession planning)
Bir organizasyonda üst düzey pozisyonlara
yükseltilmeye ve mevcut üst düzey yöneticilerin yerine geçmeye hazır olan
yöneticilerin belirlemeye, izlemeye ve geliştirmeye yönelik bir rapordur.
Yetkilendirme, (empowerment)
Çalışanlara işlerini başarmaları için daha özgürce
hareket etmelerini ve inisiyatif kullanma sorumluluğunu duymalarını sağlamak
için bilgi, güç, yetki ve ödüller vermektedir.
Yetkinliklere Dayalı/ Durumsal mülakat, (situational interview)
Soruların doğrudan gerçekleştirilen iş aktivitelerine
yönelik olarak sorulduğu, işte karşılaşılan özgün sorunlar ve durumlara göre
yapılandırılmış bir mülakat tekniğidir.
Yönetim, (management)
İnsanlar aracılığıyla işlerin ve faaliyetlerin etkin
bir şekilde sonuçlandırılması sürecidir.
Zorlanmış tercih değerlendirmesi (forced choice appraisal)
Değerlendiricinin çalışanın iş davranışı hakkındaki
iki ifadeden birini seçmek zorunda olduğu bir tür performans değerlendirme
yöntemi
Yorumlar
Yorum Gönder