Yürümek

Merhaba sevgili “Benim Dikey Dünyam” okurları. Bir önceki, “Günde 10 Bin Adım” başlıklı yazımda Günde 10 bin adım atmanın daha sağlıklı olmak, dolayısıyla da sağlıklı olmak için hareket etmemiz ve yürümek gerektiğini en basit haliyle de günde 10 bin adım atarak sağlıklı bir şekilde hayatımızı sürdürebileceğimizi işaret eden bir slogan haline geldiğinden bahsetmiştik. Yazıyı okumak için LİNKE tıklamanız yeterli.

Dağlarda Yürümek
Bu yazımda sizlere uzun uzun yürümek faydalıdır diyerek yürümenin faydalarını anlatmayacağım. Onun yerine yürümek üzerine çok beğenerek ve keyifle okuduğum ve okurken de bunu muhakkak paylaşmalıyım dediğim bir alıntı yazıyı paylaşacağım. Yazısı içerisinde konu hakkında ünlü kişilerden yaptığı alıntı sözler ise harika, altlarını özellikle çiziyorum.

Alıntının yazarı Niklas Goeke isimli Amerikalı genç bir blog yazarı. Yaptığı yürüme aktivitelerini takip için aldığı akıllı saatini kullanmaya başladığından bu yana yürümek onun için önce bir hırs, sonra bir alışkanlık, en sonunda da bir tutku halini almış ve edindiği deneyimleri de 7 başlık altında özetlemiş.

Bundan sonra sizi satırların sahibiyle baş başa bırakıyorum…

 1. Rakamlar keyfe keder, önemli olan senin rakamın.

“İstatistiklerin %99'u hikayenin yalnızca %49'unu anlatır” -Ron DeLegge

Anladım ki günde 10 bin adım hedefi konulmasının sebebi, güzel yuvarlak bir rakam olması. Sizin için aynısı olmasına gerek yok. 9 bin, 11 bin, 7 bin ya da 15 bin yapabilirsin. Belki bacakların kısadır, belki bir koşucusundur. Belki de dizinde problem vardır. Bu alışkanlık, günün sonunda bir rakam hedefine ulaşmakla ilgili değil. Daha fazla hareket etmeyi öğrenmekle ilgili. 

Doğada Yürümek
 2. İnsanlar en çok yürürken zamanlarını boşa harcıyorlar.

“Mesele çok az zamanımız olması değil, çoğunu kaybediyor olmamız.” -Seneca

Rakamların önemli olduğu zamanlar da var. Mesela bunun gibi.
Kendini tekrar eden hareketlerin içindeyken daha hızlı yürüdüğümü farkettim. Bilhassa yürümek için yola çıktığımda değil de özellikle A noktasından B noktasına giderken… Farkettiğim ne oldu biliyor musunuz?

İnsanlar yavaşşşşşş….

Ayaklarını sürüyorlar, durup etrafa bakınıyorlar ve yüzlerine kapanan metro kapılarının önünde kala kalıyorlar. Öfff....

Yürüyüşün eğlence olması gerektiği zamanlar var, bir de verimli olması gerektiği zamanlar var. Aradaki farkı bilmek size günde 15 dakika kazandırabilir ki yılda 40 iş saatlik 2 hafta yapar ve 80 yıllık ömrünüzün 1 yılına tekabül eder.

Yani, aradaki farkı bilin.

3. Yürümek nasıl oturduğunu değiştirir.

“Ne kadar yavaş gidersen git, yine de kanepede oturan herkesi geçersin” — Anonim

İşte çılgınca bir gerçek:

Uyuduğundan daha fazla oturuyorsun. Ortalama olarak insanlar günde 9,3 saat otururken yalnızca 7,7 saat uyuyorlar. “Oturmak yeni tiryakilik” denilmesine şaşmamalı.
Fitness saatim harekete geçmem için beni yeterince rahatsız ettikten sonra artık kendim farketmeye başladım. Oturmaktan daha rahatsız olmaya başladım. Ve bu iyi bir şey.
Bir yazar olarak bazen tek seferde 2 saatten fazla oturabiliyorum. Yapacak bir şey yok. Fakat koltuğumda daha fazla yer değiştirmeye başladım. Duruşumu değiştirdim. Kenara kaykıldım. Arkama yaslandım. Yeniden düzgün oturdum.

Oturmak kaçınılmaz olduğunda, sabit oturamıyormuşsun gibi yap. Daha az zararını görürsün.

4. Yürümek seni sağlıklı kılar.

“Sağlıklı vatandaşlar bir ülkenin sahip olabileceği en büyük değerdir.” Winston S. Churchill

Dikkat et sağlıklı dedim, fit demedim. Düzgün bir sağlık planının gerçek egzersizler içerdiğinin farkındayım, fakat ancak bıraktığında yürümenin gerçekten ne kadar kıymetli olduğunu anlarsın.

Parklarda Yürümek
Yürümek en stresli zamanlarda bile sağlıklı kalmamı sağladı. Hayatım boyunca sürdürmek isteyeceğim bir yaşam tarzı olmayabilir bu. Fakat bir koşucuyu geçemeyeceğimi bilsem bile eğer ihtiyacım olursa hala bir çok insanı geçebileceğimi bilmek güzel.

Ayrıca, yürürken güneşten aldığım onca D vitamini de eminim faydalı oluyor.

5. Bazen ortalama olmak iyidir.

Günde 10 bin adım, 5 mil ya da 8 km yapar. Her gün bunca yolu yürümek ciddi bir egzersiz demek — yalnızca deli gibi terlediğin bir zaman diliminde değil, daha uzun sürede gerçekleşiyor.

Bacakların dinlemek isteyecek. Bırak dinlensinler. Ayrıca çok adım attığın bir günde biraz daha fazla yürümek, pazar günü kendini yataktan dışarı sürüklemekten kolaydır.
Dans etmek de çok yardımcı olur. Klüplere fazla gitmiyorum, ama gidersem her seferinde ekstradan bir 8–10 bin eklerim.

Bazen de yalnızca averajı tuttur ve canı gönülden dinlen. Bu günlerin tadını çıkar çünkü onlar da çok kıymetli.

6. Yürümek = Düşünmek

“Tüm gerçek büyük düşünceler yürürken edinilir.” — Friedrich Nietzsche

Geçtiğimiz yıl bulduğum iyi fikirlerin çoğu yürürken aklıma geldi. Yeni gelir kaynakları. İşteki engelleri nasıl aşacağım. Arkadaşlara tavsiyeler. Kendime tavsiyeler.
Saatler süren telefon konuşmaları yaptım, sonsuz sesli mesajlar gönderdim, yoğun biçimde hazırlanmış ses yayınları dinledim.

Yürümek düşünmektir. Ve hepimizin düşünmeye daha çok zaman ayırmaya ihtiyacı var.
7. Yürümek = Yaşamak

Ben bir müzik hastasıyım. Çoğunlukla yürürken müzik dinlerim. Yapmadığım zamandaysa yürüyüşün nihai mindfulness pratiği olduğunu hatırlarım. Yalnızca yürür ve dünyayı izlerim.
Etrafımdaki insanlar. Gidebileceğim yollar. Yanından geçtiğim binaların çatıları. Yürümek, insan olmanın en temel deneyimlerinden biridir.

Doğal Alanlarda Yürümek
Kendinizi bu deneyimden alıkoymayın…

Evet, umarım siz de yürümek üzerine kaleme alınmış bu yazıyı keyifle okumuşsunuzdur. Özellikle yürümek, yürürken de düşünmek konulu maddenin altına imzamı atarım. Hem yürüyorsunuz ve sağlıklı oluyorsunuz hem de yürürken düşünüyor dolayısıyla bedeninizle birlikte beyninizi de çalıştırıyorsunuz.

Daha ne olsun…



Yorumlar