Değerli arkadaşlar Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam" başlıklı bloğumun Mesleki Yeterlilik sayfasının bir önceki yazısında Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi Başlığıyla konumuza devam etmiştik. Bugünkü yazımızda ise Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Veri Tabanından bahsedeceğiz.
Türkiye
Yeterlilikler Çerçevesi
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ), Avrupa
Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu olacak şekilde tasarlanan; ilk, orta
ve yükseköğretim dâhil, mesleki, genel ve akademik eğitim ve öğretim
programları ve diğer öğrenme yollarıyla kazanılan tüm yeterlilik esaslarını
belirleyen ulusal yeterlilik çerçevesidir.
TYÇ, Türkiye’deki yeterliliklerin sınıflandırılmasını sağlayan
bütünleşik tek bir yapı olarak, kalite güvencesi sağlanmış ilköğretim,
ortaöğretim ve yükseköğretim dâhil, eğitim öğretim programları ve diğer öğrenme
yolları ile kazanılan tüm yeterlilikleri kapsayacak şekilde tasarlanmıştır.
Ülkemizde kalite güvencesi sağlanmış tüm yeterlilikleri
bünyesinde barındırmayı hedefleyen kapsayıcı yapı; yeterlilik sağlayan ilgili
kurum ve kuruluşlar ile iş dünyası ve sosyal paydaşlar arasında iş birliğini
vazgeçilmez kılmakta ve bu bilinç Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin
Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte yer aldığı
biçimiyle Çerçevenin yönetim yapısına yansımaktadır.
Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin
Amaçları
TYÇ, yeni
yeterliliklerin geliştirilmesi, mevcut yeterliliklerin iyileştirilmesi, önceki
öğrenmelerin tanınması, yeterlilikler arası yatay ve dikey geçiş olanaklarının
belirlenmesi ve yeterliliklerin uluslararası kıyaslana bilirliğinin
sağlanmasına imkân tanımayı hedeflemektedir.
TYÇ ile ilgili birçok
politika ve strateji dokümanının incelenmesi, paydaşlarla yapılan toplantılar
sonucunda eğitim ve öğretim sistemi ile iş piyasasının özelliklerinin ve
gereksinimlerinin belirlenmesi ve diğer ülkelerin yaşadığı deneyimler üzerine
yapılan kapsamlı araştırmalar sonucu bir dizi temel hedef belirlenmiştir.
Katılımcı,
yeniliklere açık ve değişime öncülük eden bir çerçeve olarak tasarlanan TYÇ’nin
hedefleri şunlardır,
- Yeterlilikleri
tanımlamak, sınıflandırmak ve karşılaştırmak için açık, tutarlı ve şeffaf bir
yöntem belirlemek
- Öğrenme kazanımlarına
dayalı olarak hazırlanmış ve kalite güvencesi sağlanmış tüm yeterlilikleri,
seviyeler aracılığıyla ulusal düzeyde sınıflandırmak
- Önceki öğrenmeler
kapsamında edinilen öğrenme kazanımlarının tanınmasını sağlayacak biçimde
yeterlilik sistemini sürekli iyileştirmek
- Yeterliliklerin
kredilendirilmesine, biriktirilmesine ve yeterlilikler arasında geçiş
yapılmasına imkân sağlamak
- Yeterliliklere
erişimi kolaylaştırmak
- Eğitim ile istihdam
arasındaki ilişkiyi güçlendirmek
- Tanımlanmış ve
ölçülebilir yeterliliklere sahip, istihdam edilebilir donanımda bireyler yetiştirilmesine
ve dolayısıyla işsizliğin azaltılmasına katkıda bulunmak
- Çerçevenin
geliştirilmesi, uygulanması ve yönetiminde sorumlu kurumlar arasında etkili iş
birliği yapılmasını, iş dünyası ve sosyal paydaşlar başta olmak üzere ilgili
tüm tarafların katılım ve katkıda bulunmasını sağlamak.
- Diğer ülke
yeterliliklerinin Türkiye’de, Türkiye yeterliliklerinin de yurtdışında
tanınması için temel ölçütleri oluşturmak ve böylelikle karşılaştırma işlevi
görmek.
Konu hakkında daha detaylı bilgilendirme ve danışmanlık almak isterseniz;
GSM: 0 535 691 62 79 numaralı telefon numaramdan,
Bloğumun ana sayfasında ki İLETİŞİM sayfasında ki bilgilerden de bana kolaylıkla ulaşabilirsiniz.
MESLEKİ YETERLİLİK HAKKINDA Kİ TÜM YAZILARIMA GİTMEK İÇİN TIKLAYINIZ
Kaynakça: Konu hakkında daha detaylı bilgilere MYK (Mesleki Yeterlilik Kurumu) sayfasından ulaşmanız mümkündür.
Yorumlar
Yorum Gönder