İşletmelerde 5S Uygulama Süreci

 Merhaba değerli Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam" bloğu okurları. Bloğumuzun Yalın Üretim başlığı altında sizlere, Yalın Üretim hakkında paylaşımlar yapmaya ve Yalın üretim süreci ile ilgili tecrübelerimi paylaşmaya devam ediyorum.


İşletmenizde Yalın Üretime dolayısıyla da Yalın Üretim araçlarından en önemlisi olan ve işletmenize bir düzen ve disiplin sağlayacağını düşündüğünüz 5S'i uygulamaya karar verdiniz. Bunu sadece sizin istiyor olmanız ve inanıyor olmanız yetmez. İşletmede en tepe yöneticiden an alt kademede ki çalışanınıza kadar bir İNANMIŞLIK ve ADANMIŞLIK olması başarılı olmanızın en önemli formülüdür.


Peki, sadece inanmışlık ve adanmışlık yeterli midir? Tabiki hayır. Hadi gelin şimdi hep birlikte 5S'e başlamadan önce başka neler yapmamız gerekiyor adım adım görelim.


ADIM 1: Üst Yönetimin İzninin Sağlanması

5S fikrini işletmenin tepe yönetimine kabul ettirmek zorundasınız. Çünkü 5S uygulaması işletmenin en tepe yönetiminden, en alta ki çalışanlarına kadar adanmışlığı zorunlu kılar.


Bunun da ötesinde ve diğer herhangi bir kalite programında olduğu gibi, yalnızca üst yöneticinin verdiği sözler yetmez. Üst yöneticinin sadece, iyileştirme kampanyasında, 5S programının başlatıldığını yayımlaması yeterli değildir. Bunun yanında eğitim ve gelişim için kaynak ayrılacak şekilde sürece destek vermelidir.

ADIM 2: Takım Organizasyonunun Yapılması

Takım Çalışmaları 5S çalışmaları için iyi yoldur. Takım çalışması sadece işlerin kavranıp yayılmasını değil, aynı zamanda takımınızın gerekli beceri ve bilgiye sahip olmasını sağlar. Takımdaki üyeler kendi bireysel görevlerindeki çalışmadan daha fazla yaratıcılık ve sinerji oluşturmada başarılı olurlar.

Takımınızın, 5S uygulamalarına başlamasından önce muhakkak bir 5S uygulama toplantısı düzenleyin.


Yapacağınız bu uygulama takım toplantısında;

1- Takım içerisinde ki görev ve sorumlulukların tanımlandığından; 

2- Kararların alınması, kayıtların tutulması, takım haricindekilerle haberleşmenin nasıl olacağına karar verildiğinden; 

3- Proje ye ne kadar zaman ayrılabileceğini ve toplantı saatlerinin ne olduğuna karar verildiğinden emin olun.

ADIM 3: Eğitim

5S etkinlikleri bütünüyle iş yerinde ki israfı ortadan kaldırmaya, etkili sürekli iyileştirmeye yöneliktir. 

Daha başlangıçtan itibaren gerçekleştirilecek pek çok 5S etkinliğiyle karşılaşırız. İşe devam ettikçe de her zaman çözülmesi gereken 5S sorunlarının bulunduğunu fark ederiz.


Bunlar göz önünde bulundurur ve her seferinde bir sorunu çözersek kolaylıkla işin üstesinden gelebiliriz. Çalışanları becerilerle donanık kılacak ve kendi çözümlerini uygulayabilecek duruma getirmek için onların eğitilmesi,  5S etkinliklerinde bir zorunluluktur.

Eğitim etkinliği, aynı zamanda, insanların çözümlerini sunabilecekleri bölüm ya da herkesin bilgisini taze tutması için gereksinim duyacakları görüşleri paylaşmalarına da fırsat tanıyacaktır. 
ADIM 4: İş yeri İncelemesi

Bu aşamaları tamamladığımızda iş yeri incelemesi, taraması için hazırsınız demektir. İş yeri incelemesi, taraması 5S faaliyetlerinin temelidir. Bu incelemenin sizin için amacı;

Uygulamaya başlamak,

5S hedeflerinizin ortaya konabilmesi için iş yerini mevcut durumunu açıkça anlamanızdır.

İnceleme hedef alan için bilgi sağlayacağından geçmiş kanıları, düşünceleri aydınlatacaktır.


İş yeri incelemesi 5 temel bileşenden oluşur.
  
1-    Hedef alanın tanımlanması, hedef alanın amaç ve fonksiyonlarının listelenmesi

2-    Alan haritası ve ok diyagramı 

3-    İş yeri inceleme teşhis kontrol listesi

4-    İyileştirmeden önceki hedef alanın fotoğrafları

5-    İş yeri inceleme sergisi, ÖNCESİ ve SONRASI

Hedef alanda görevli herkese alanla ilgili problemlerin söylemesi, soru sorması ve öneri yapmasına fırsat vererek ( İnceleme için değerli tüm girdiler) bir ilk toplantı yapıp, incelemeyi başlatın.

 ADIM 5: İyileştirme Sürecinin Başlatılması

Böyle bir plan genellikle on kilit etkinliği içerir.


1- Üst düzey yönetimin adamışlığının sağlanması, mevcut durumun değerlendirilmesi ve uygulama planının oluşturulması.

     2- Uygulayıcılar için 5S semineri.

     3- Birinci 5S günü, Ayıklama (Örneğin; gereksinim duymadığımız şeyleri atma)

     4- Herkes tarafından günlük 5S etkinliklerinin gerçekleştirilmesi.
  
5   5- İkinci 5S günü, Düzenleme ( örneğin: her şeye bir ad ve her şeye bir yer.)

6- Üçüncü 5S günü, Temizlik ( örneğin, hep birlikte dip, bucak temizlik yapmak.)

7   7- Dördüncü 5S günü, Standartlaştırma ( görsel yönetim ve aranan şeylerin bulunmasını kolaylaştırma.)

     8- Beşinci 5S günü, Eğitim ve Disiplin ( Örneğin, kendi 5 S denetimini yapma.)
  
     9- 5S ‘i en iyi uygulayan bölüm ya da kısım için büyük ödülün sunulması.

1   10- Bir sonraki 5S kampanyası için gözden geçirme ve planlama.

ADIM 6: Kayıt ve Tutanaklar

Kayıtların tutulması yalnızca verilen kararlarda değil, ayrıca karşılaşılan sorunlar, alınan önlemler ve başarılan sonuçlar açısından önemlidir. 

Sadece geçmiş uygulamalarının kaydedilmesi bile, zamanla insanlarda bir iyileşme duygusu yaratacaktır. Kayıtların tutulması için pek çok araç gereç vardır. Bunlar;

Çalışma kartları

Fotoğraflar

Video Filmleri

İstatistiklerdir.



Lütfen unutmayınız! Tutacağınız bu kayıtlar bir sonra ki 5S çalışmalarınızda size rehber olacaktır.

Tüm bu adımları tamamladınız mı? Artık hazırsınız ve 5S'e başlayabilirsiniz. Konu ile ilgili her türlü sorununuz için lütfen yazın. Bana Hakkı Şenkeser "Benim Dikey Dünyam" Ana Sayfasında ki İLETİŞİM bilgilerimden ulaşabilirsiniz.

Bir sonra ki yazımda görüşmek üzere hoşça kalın.


Yorumlar