Merhaba çok değerli Hakkı Şenkeser “Benim Dikey Dünyam” okurları. Bloğumda sizler ile paylaştığım, Yaşam Boyu Öğrenme ve devamında, dijital dönüşüm nedir? Nesnelerin İnterneti (loT) Nedir? Başlıklı yazılarımdan bu yana yazmak istediğim konu başlıklarından birisi de Metaverse Evreniydi.
Özellikle hali hazırda içerisinde bulunduğum ve süreç yöneticiliğini yaptığım, kurumsal ölçekte bir dijital dönüşüm projesi olan ERP (enterprise resource planning / kurumsal kaynak planlama) projesi ile birlikte bu zamana kadar hiç olmadığım kadar dijital dünya içerisinde yer almaktayım.
Aslında uzun yıllardır teknolojiyi ve teknolojik gelişmeleri yakından takip etmekteyim. BT ürünlerine yönelik olarak her türlü yayın ve incelemeleri yakından takip ederim. Kendi cihazlarımda donanım yükseltme, revizyon ve format atma işlemlerini sorunsuz bir şekilde yıllardır yapmaktayım. Ama özellikle covid-19 pandemisinden sonra içerisinde bulunduğumuz dünya çok hızlı bir şekilde değişmekte. Çok klişe bir kelimedir ama kullanmak için tam da yeri olduğunu düşünüyorum.
“Artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak”
Evet artık hiçbir şey eskisi gibi değil. En basitinden hiç
olmadığı kadar internetin içerisindeyiz. Neredeyse tüm alışverişlerimizi
internet üzerinden yapıyor, eğitimler, toplantılar ve sunumlar online
platformlar üzerinden gerçekleştiriliyor, birbirimizi sosyal medya araçları
üzerinden takip ediyor, sanal ofislerde çalışıyoruz. Bunun gibi pek çok gelişme
ve dolayısıyla yeni terim ve uygulamalar baş döndürücü bir hızla hayatımıza
giriyor.
İşte metaverse de bunlardan birisi. Çok yeni konuşmaya
başladık ama o kadar baş döndürücü bir hızla yayılmaya ve hayatımıza girmeye
başladı ki metaverse evreninden arsa sahibi olmak bir yana dün sabah
haberlerinde dinlediğim ve Suudi Arabistan devletinin öncülüğünü yaptığı
metaverse hac ziyareti haberi sonrası haber programlarında alanında uzman
kişilerin tartıştığı, “metaverse ortamında hac yapılır mı?” tartışmaları ile
birlikte bu kavram gündelik yaşamın ortasına oturuverdi.
Peki gerçekte metaverse nedir?
Metaverse en basit anlatımıyla dijital dünya içerisinde
gerçekleştirdiğimiz tüm hal ve hareketlerimizin adı konmuş halidir.
Şöyle ki çok basit bir örnekle anlatmak gerekirse, online
platformlarda özellikle rol yapma oyunları diye adlandırılan mmorpg (massive
multiplayer online role playing game) devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma
oyunu diye adlandırılan oyunlar 2000 li yıllardan bu yana gelişerek hayatımızda
yer alıyor.
Bu oyunları sanırım içinizde oynamayan yoktur diye
düşünüyorum. Bu oyunlarda item ticareti yapıp hatta toprak sahibi olarak kale
inşaatı yapmış, savaşlara katılmışsınızdır. O oyun içerisinde ki sanal
karakteriniz bugünkü güncel tabirle avatarınız, oyun içerisinde yer aldığınız
dünya da metaverse evreninizdir.
Hatta ben de 2 yıl kadar yanlış hatırlamıyorsam 2010 – 2012
yılları arasında Noah System tarafından geliştirilmiş ve World of Warcraft
oyununun da rakibi olan Knight Online oyununu oynamış ve oyun içerisinde ki
archer karakterimi yani avatarımı en üst level olan 83 levele kadar taşımış ve
oynadığım serverde iyi bir player olmuştum.
Daha teknik bir tabirle metaverse evreni, Türkçe tabiriyle de sanal evren, geleneksel kişisel bilgisayarların yanı sıra sanal ve artırılmış gerçeklik cihazları aracılığıyla kalıcı çevrimiçi 3 boyutlu sanal ortamları destekleyen, İnternet'in varsayımsal bir yinelemesidir.
Metaverse, bilgisayarlar, android cihazlar ve 3D cihazlar
sayesinde insan bilişinin yapay bir fiziksel ortama dâhil olmasını
sağlamaktadır. Metaverse iletişim perspektifinden yeni bir gerçeklik, anlam
dünyası ve iş birliği fırsatları sunan, kültürel, entelektüel ve ekonomik
üretim için alt yapı ve etkileşim olanakları tanıyan, farklı gelişmiş
teknolojilerin eş zamanlı ve entegre bir biçimde kullanıldığı, siber toplumsal
bir düzlem şeklinde tanımlamak mümkündür.
Metaverse kavramı ilk olarak Stephenson’ın 1992 yılında
yazdığı Snow Crash adlı bilim kurgu romanı ile ortaya attığı ve eserin başarısı
ile geniş kitlelere ulaşabilmiş bir kavram. Bu sebeple romanın yazarı Neal
Stephenson metaverse kavramının fikrî kurucusu olarak kabul edilmektedir.
Metaverse evrenine dair yaygın farkındalığı bu derece
arttıran kişi ise Facebook'un sahibi Mark Zuckerberg'dir.
Facebook 2014 senesinde 2 milyar dolar karşılığında sanal
gerçeklik gözlük ve başlıkları, VR araçlar (virtual reality) üretimi yapan
Oculus Rift’i üreten Oculus VR şirketini satın almasıyla aslında bugün içinde
bulunduğumuz ve baş döndürücü hızla gelişen metaverse evreninin fitili
ateşlendi dersek sanırım yanlış olmaz.
Mark Zuckerberg facebook üzerinden yaptığı duyuruda
metaverse ile birlikte neler başarmayı hedeflediklerini tarif ederken neredeyse
birebir snow crash kitabının yazarı Neal Stephenson’ın metaverse evrenini
tasvir ediyordu;
“Kendi evinizde sadece bir gözlük takarak bir spor
müsabakasında sahanın dibinde oyunun keyfini sürdüğünüzü, dünyanın her
tarafından öğrenci ve öğretmenlerle aynı sınıfta ders gördüğünüzü, ya da bir
doktora yüz yüze derdinizi anlatabildiğinizi düşünün.”
Evet değerli arkadaşlarım bindik bir alamete bakalım bizi
nerelere götürecek...
Bir sonra ki yazımda görüşmek üzere hoşça kalın.
Yorumlar
Yorum Gönder